Ajanvaraus: p. 044 5440544 Avoinna: Ma-To 9.00-17.00

Lisätiedot

Tälle sivulle olemme koonneet tärkeitä linkkejä ja ohjeita lemmikinomistajille.

Koiran mahataudin hoito

Koiran oksenteluun ja ripuliin voi olla useita syitä: Pilaantunut ruoka, ylensyönti, lääkkeet, virukset ja bakteerit.  Yleensä koira ei tarvitse eläinlääkärillä käyntiä, vaan tauti menee ohitse kotihoito-ohjeilla.

Oksenteleva ja ripuloiva koira menettää nopeasti elimistöstään vettä ja ravintosuoloja. Siksi on huolehdittava, että koiralla on tarpeeksi vettä saatavilla ja että se juo riittävästi. Mikäli eläin ei juo tarpeeksi, sitä on juotettava varovasti esimerkiksi muoviruiskulla. Nesteen mukana menetettyjen veden ja suolojen korvaamiseksi voidaan juomaveteen lisätä esim. Nutrisal- jauhetta, jota saa apteekista ilman reseptiä. Oksentelu-ripulitaudeissa on tärkeää, että ruuansulatuskanava saa aikaa rauhoittua.

Ensimmäisenä päivänä koiran on saatava tarpeeksi juotavaa, vähintään 0,5 dl/kg/vuorokaudessa. Ruumiinlämpöistä vettä esim. riisin keitinvettä, on hyvä antaa pienissä erissä, kunnes se pysyy sisällä. Terve aikuinen koira voi paastota vuorokauden, vaikka nykyään paastoamista ei enää suoranaisesti suositella. Koiran on kuitenkin hyvä paastota hieman alkuun, jotta oksentelu rauhoittuu. Jo heti alkuun voi tukihoitona antaa suolistoa suojaavaa ravintovalmistetta kuten Promax ja ulostetta sitovaa ravintovalmistetta kuten Inupekt Forte.

Toisena päivänä voi yleensä aloittaa syömisen varovasti. Koska ruuansulatuskanava on tyhjä, on tärkeää että ruoka on kevyttä ja helposti sulavaa ja että sitä ruvetaan antamaan vähitellen.  Muutoin ripuli-/oksenteluoireet helposti uusiutuvat. Hyvä suolistoystävällinen ruoka on esimerkiksi runsaassa vedessä haudutettu riisi-kanaseos. Kaupallisista ruuista kannattaa antaa ainoastaan suolistoystävällistä vähärasvaista ruokaa, kuten Royal Canin Gastro Intestinal Low Fat purkkiruoka. Mikäli koira ei oksenna tarjottua ruokaa, annetaan seosta hyvin pieniä annoksia useita kertoja päivässä. Lisäksi kannattaa jatkaa suoliston toimintaa tukevien valmisteiden antaminen.

Ensimmäiset päivät koiraa kannattaa ruokkia varovasti suolistoystävällisellä ruualla. Jatkossa seokseen lisätään normaaliruuan osuutta ja vähennetään riisiseoksen määrää kunnes on siirrytty normaaliruokavalioon/-ruokailukertojen määrään. Tämä tehdään vähitellen. Mikäli koiralle tulee uudestaan sairauden oireita, palataan heti tiukempaan ruokavalioon.

On syytä ottaa yhteyttä eläinlääkäriin, jos oireet pitkittyvät (eivät lopu 2-3 päivässä), koiran yleistila heikkenee tai, jos kyseessä on pentukoira. Pieni verimäärä voi ulosteen mukana normaalia kun suoli on ärtynyt. Mikäli uloste muuttuu mustaksi, tai verta tulee paljon, on syytä ottaa yhteyttä eläinlääkäriin. Koiralle on hyvä antaa mahan ja suoliston toimintaa tasapainottavia valmisteita vielä senkin jälkeen, kun akuutti vaihe on ohitettu.